Wat willen we bereiken?
De komende jaren (tot 2040) creëren we toekomstbestendige stedelijke woon-, werk- en leefmilieus in de spoorzone Oss van Amsteleind tot Schadewijk. Daarmee geven we vorm en inhoud aan de ambitie om te groeien naar een 100.000+ gemeente. We passen daarbij de principes van duurzame verstedelijking toe die Brabantbreed zijn omarmd.
Resultaten in de planvormingsfase
De planvorming en uitwerking krijgt het komende jaar verder vorm. In een masterplan Spoorzone Oss leggen we de integrale opgave en de verstedelijkingsstrategie vast. In de spooragenda formuleren we, samen met onze samenwerkingspartners, de specifieke opgave rondom spoor- en stations voor de korte, middellange en langere termijn. Door middel van lobby en profilering maken we onze ambities en investeringen mogelijk. Het programma verstedelijking spoorzone Oss van Amsteleind tot Schadewijk geeft invulling aan deze integrale opgave.
Richting geven aan verstedelijking middels vaststellen Masterplan Spoorzone Oss
In het programma 'Verstedelijking spoorzone Oss van Amsteleind tot Schadewijk' vertalen we de opgaven concreet in een masterplan dat eind 2023 of begin 2024 wordt vastgesteld. Een masterplan spoorzone Oss van Amsteleind tot Schadewijk geeft richting aan de transformatie en de strategie naar toekomstbestendige stedelijke woon-, werk- en leefmilieus. We onderscheiden de volgende gebieden:
- Ontwikkeling Amsteleind
- Transformatie/herontwikkeling Euterpepark/Golfbad
- Herontwikkeling Raadhuislaan Noord en Zuid, Fratershof
- Herstructurering Schadewijk en ontwikkeling Lucaya/Sinopel
- Integrale aanpak Moleneind/Elzenburg/Pivot Park
- Herinrichting spoorweg, stations en stationsomgevingen
Uitwerken van uitvoeringsstrategie en supervisie
Een belangrijk onderdeel van de verdere uitwerking in 2024 is de uitvoeringsstrategie, inclusief supervisie daarop en de planning en prioritering. Niet alles kan tegelijkertijd, de stad moet bereikbaar en leefbaar blijven en de opgaven moeten tevens haalbaar zijn in tijd en geld.
Commitment en cofinanciering door middel van Lobby en Profilering
Om de ambities op het gebied van de schaalsprong van Oss en de investeringen die daarbij aan de orde zijn mogelijk te maken, maakt het bestuur en de ambtelijke organisatie meer werk van lobby en profilering in stedelijke netwerken. Het is de bedoeling om in de bestaande netwerken RNOB en G40 meer accent te leggen op de fysieke pijler (waaronder verstedelijking, mobiliteit en wonen). Daarnaast is Oss sinds korte tijd aangehaakt bij de samenwerking BrabantStad (B7). Dit netwerk zorgt voor kennis en kennissen die zeer behulpzaam zijn bij het behalen van de doelen van verstedelijking en stedelijke ontwikkeling. Het is “halen en brengen”: weten wat er speelt aan opgaven en mogelijke belemmeringen, maar ook het inbrengen van onze eigen agenda en het binnenhalen van commitment hieraan en middelen hiervoor. Inzet op lobby en profilering is daarom ook een aandachtspunt in 2024. We stellen hiervoor 1 fte beschikbaar vanaf 2024.
Aanpassingen aan overwegen en stations met behulp van uitwerking spooragenda
De ontwikkelingen met betrekking tot spoor en stations komen samen op een aparte spooragenda die in samenwerking met diverse partners (NS, Prorail, Provincie, Ministerie) is opgesteld en wordt uitgewerkt. In 2024 werken we hieraan verder. Dat doen we in 4 onderdelen:
- Aanpakken barrièrewerking spoor
- Upgraden van stations
- Groei reizigersverkeer mogelijk maken
- Toekomstvast inpassen goederenvervoer
Deze onderdelen worden door de partners herkend als belangrijke ontwikkelingen voor Oss en voor het totale spoornetwerk. Dat bekent dat er de komende 4 jaar in samenwerking met NS en Prorail inzet gepleegd moet worden en specialistische kennis ingehuurd moet worden voor planning en ontwerp. Maatregelen die naar aanleiding van het opgestelde handelingsperspectief voor de stations op korte termijn verbeteringen opleveren worden binnen bestaande mogelijkheden en budgetten aangepakt.
Resultaten in de voorbereidings- en uitvoeringsfase
Naast het maken van integrale gebiedsplannen zijn er ook projecten in voorbereiding en uitvoering die inhoud geven aan de opgaves van verstedelijking. Dat zijn op dit moment met name woningbouwprojecten uit de versnellingsopgave. Het betreft de verdere planvoorbereiding op locaties Amsteleind, Schadewijk en Euterpepark. De meer concrete vertaling van plannen naar de planologische verankering en daarna start-bouw: Raadhuislaan Noord/ Linck (ca 200 woningen, beoogde vaststelling in 2024) Corellistraat Euterpepark (201 woningen, beoogde vaststelling in 2024) Fraterspark (circa 140 woningen) Raadhuislaan Zuid (circa 500 woningen). Het versneld tot uitvoering laten komen van deze projecten houdt ook in dat inzet gepleegd wordt om ondersteuning in mensen, middelen en commitment te krijgen.
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Eigentijdse Stadvernieuwing; wat inhoud dat er een diversiteit aan extra woningen gebouwd zijn in het stedelijk gebied, die aantrekkelijke stedelijke leefmilieus en gemeenschappen opleveren
- De transitie naar een 10 minutenstad; waarin langzaam verkeer volop ruimte heeft en voorzieningen zoals openbaar vervoer, groen, sport, onderwijs en cultuur binnen 10 minuten bereikbaar zijn vanaf woon- of werkplek
- Duurzame, gezonde en veilige leefomgeving; waarin in het stedelijk gebied ruimte is gemaakt voor de uitdagingen uit het programma energie en klimaat en de opgave met betrekking tot energie
- Vooraanstaande industriële ontwikkel- en maakstad; waarbij het nieuwe werken (in de nabijheid van de stations) onderdeel is van de nieuwe stedelijkheid
Wat gaan we hiervoor doen?
Activiteit | Wanneer gereed (kwartaal/jaar)? |
---|---|
| Q1/2024 |
| Q2/2024 |
| Continu |
| Komende 4 jaar |
| Komende 4 jaar |