Wat willen we bereiken?
Op 6 juli 2023 is de Koersnota Mobiliteit vastgesteld, een visie op de ontwikkeling van mobiliteit en infrastructuur in onze gemeente in de komende 10-15 jaar. Deze koers willen we verder uitwerken in concrete maatregelen en acties. Dat betekent dat we werken aan:
Opstellen mobiliteitsprogramma/investeringsprogramma
We werken de uitgangspunten uit de koersnota mobiliteit verder uit in een mobiliteitsprogramma, waarbij de verschillende structuren en ingrepen voor auto, fiets, OV, parkeren, laadinfrastructuur etc. concreet worden. Benodigde ingrepen en investeringen in de infrastructuur komen hieruit naar voren. In 2022 hebben we een eerste financiële verkenning van deze mobiliteitsopgave gemaakt. Op basis van deze financiële verkenning komen we uit op een bedrag van circa € 125 miljoen. In de Programmabegroting 2023-2026 is een eerste bedrag van € 40 miljoen voor deze mobiliteitsopgave beschikbaar gesteld.
Vaststellen parkeerbeleidsplan
In 2024 stellen we een nieuw parkeerbeleidsplan vast. In 2023 zijn in aanloop daarnaar de nieuwe parkeernormen vastgesteld. Op basis van de vastgestelde Koersnota Mobiliteit en met het oog op de verstedelijkingsopgave worden ook andere delen van het parkeerbeleid herzien.
Evalueren wijkbus en Maasveren
Omdat de subsidie voor de Wijkbus na 2024 afloopt vindt er een evaluatie plaats van de wijkbus.
De uitkomsten uit het opiniedebat van september 2023 over de toekomstige subsidie aan de Maasveren wordt in 2024 uitgewerkt. Overeenkomstig de motie bij behandeling van de Kadernota 2024-2027 doen wij onderzoek naar een samenwerkingsmodel voor exploitatie van de Maasveren. De uitkomsten hiervan zullen wij in de loop van 2024 presenteren.
Regionale samenwerking, lobby en profilering
We willen extra inzetten op regionale samenwerking en afstemming over mobiliteitstransitie en regionale vervoersnetwerken voor auto, fiets en OV. Investeren in regionale samenwerking is ook van belang om andere overheden te interesseren om een financiële bijdrage te leveren aan bijvoorbeeld bovenlokale fietsvoorzieningen. Voor onze bereikbaarheid blijft het belangrijk om een actieve rol te spelen bij de ontwikkeling van autoroutes naar onze gemeente, zoals bij de MIRT verkenning A50. Voor samenhangende en consistente inbreng vanuit mobiliteit moet actiever geparticipeerd worden in de projecten. De mobiliteitstransitie voltrekt zich namelijk voorspoediger als deze breed wordt ingezet op strategisch en tactisch niveau. Voor de benodigde inzet in mensen en middelen om dit voor elkaar te krijgen wordt bij de financiële consequenties een voorstel gedaan.
Opstellen van een fietsnota
Bij bespreking van de Koersnota Mobiliteit is in de adviescommissie Ruimte afgesproken om een Fietsnota op te stellen om versneld invulling te geven aan de ambities voor een aantrekkelijker fietsnetwerk. Het gaat daarbij om relatief snel uitvoerbare maatregelen en om een kwaliteitsimpuls voor fiets parkeren in de stad. Dat geldt voor stallingen in het centrum, maar ook voor stallingen bij de stations.
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Infrastructuur die bijdraagt aan de kwaliteit van de openbare ruimte
- Toegankelijke en bereikbare basisvoorzieningen voor iedereen
- Duurzame mobiliteit
- Toename van Verkeersveiligheid en afname van verkeershinder
- Aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bewoners en bedrijven
Wat gaan we hiervoor doen?
Activiteit | Wanneer gereed (kwartaal/jaar)? |
---|---|
| Q4/2024 |
| Q4/2024 |
| Q3/2024 |
| 2024 |
| Q3/2024 |
| 2024 |
| 2024 e.v. |
| 2024 |
| 2024 e.v. |