We hebben een hogere kosten in 2023 van € 30.000 en vanaf 2024 jaarlijks € 21.000 voor de overname van het pand van Scouting Groot Ravenstein (jeugdhuis 't Kempke). Het college besloot op 15 november 2022 tot de overname van het pand van Scouting Groot Ravenstein om niet. We hebben hiervoor een eenmalig bedrag nodig van € 10.000 voor (bodem)onderzoekskosten, notariskosten en lopende afrekeningen. Daarnaast hebben we jaarlijks hogere kosten voor preventief en correctief onderhoud aan het pand (€ 10.400) en voor kosten van gas, water en elektra (€ 10.000). Bij de overname van het pand is overeengekomen dat de bestaande lening aan scouting Ravenstein van € 39.800 vervalt. Deze boeken we af en voeren deze op als boekwaarde bij verkrijging van het pand. Dit is overigens lager dan de getaxeerde waarde van het pand. De jaarlijkse rentelasten nemen we ook op.
Plan van aanpak dak- en thuisloosheid
0
0
0
0
0
Plan van aanpak dak- en thuisloosheid
We verwachten in 2023 € 152.000 aan uitgaven gericht op de aanpak van dak- en thuisloosheid. We besteden deze middelen aan het actualiseren van een meerjarig en regionaal plan van aanpak, de Ethos-telling in onze regio, de doorontwikkeling van het urgentieplus proces en aan de voorbereiding op de transformatie van maatschappelijke opvang. We betalen deze kosten uit de reserve dak- en thuisloosheid. Het plan van aanpak wordt eind 2023 vastgesteld. Dan hebben we meer zicht op de besteding van de middelen in de komende jaren. We maken een meerjarig en regionaal plan van aanpak gericht op het verminderen van dak- en thuisloosheid in onze regio. Dat doen we op basis van de middelen die we de afgelopen jaren in de algemene uitkering ontvangen hebben. Daarnaast nemen we hier de middelen uit de meicirculaire 2023 in mee. We actualiseren het plan dat we eerder gemaakt hebben. Daarnaast willen we de resultaten van de ETHOS telling bij ons plan van aanpak betrekken. Deze telling loopt nu en brengt de omvang van dak- en thuisloosheid in de regio Noordoost-Brabant in kaart. Daarnaast is het Rijk is samenwerking met de VNG nog bezig met het ontwikkelen van een dashboard voor gemeenten waarin zij de aanpak van dakloosheid bij gemeenten gaan volgen. Hierover verwachten we in september meer duidelijkheid.
Transformatieproject jeugd
0
0
0
0
0
Transformatieproject jeugd
We begroten de uitgaven voor het regionale transformatieproject jeugd en de bijbehorende onttrekking uit de algemene reserve. Het gaat om een bedrag van afgerond € 600.000. In 2018 heeft de gemeenteraad besloten om afgerond € 2 miljoen beschikbaar te stellen voor dit project. In de jaren 2018-2022 hebben we hiervoor al kosten gemaakt. We nemen nu de verwachte uitgaven voor 2023 op aan de hand van de laatste versie van de begroting van het transformatieproject. Daar staat een onttrekking aan de algemene reserve tegenover. Eerder was al besloten het project tot en met 2023 te verlengen. Het RBO (Regionaal Bestuurlijk Overleg) heeft in december 2022 besloten het project te verlengen tot en met 2024.
Lagere kosten huishoudelijke verzorging
-550
0
0
0
0
Lagere kosten huishoudelijke verzorging
We verwachten voor 2023 een incidenteel voordeel van € 550.000. We zien een verdere afvlakking van de groei voor huishoudelijke verzorging. Afgelopen jaren hebben we hiervoor forse nadelen gehad. De aanzuigende werking ten gevolge van de invoering van het abonnementstarief die we in voorgaande jaren zagen lijkt tot stilstand te komen. De afvlakking zal ook beïnvloed zijn door de personele tekorten in de huishoudelijke verzorging. We verwachten in 2023 € 550.000 minder uit te geven. In 2024 hebben we te maken hebben met een nieuwe aanbesteding die nog niet is afgerond. We kunnen daarom nog geen goede inschatting maken van de kosten voor 2024. We nemen het voordeel daarom nu incidenteel op. In 2024 bekijken we hoe de kosten zich ontwikkelen en of er een structureel voordeel is.
Hogere kosten individuele begeleiding en dagbesteding
900
0
0
0
0
Hogere kosten individuele begeleiding en dagbesteding
We verwachten een incidenteel tekort in de begroting voor in totaal € 900.000, waarvan € 800.000 voor begeleiding en € 100.000 voor dagbesteding. We zien opnieuw meer aanvragen voor begeleiding in vergelijking met het vorige jaar en de jaren daarvoor. Meer inwoners maken gebruik van ondersteuning onder andere doordat mensen langer thuis blijven wonen en daarnaast zien we meer complexe aanvragen. Mogelijk dat de toekomstige doordecentralisatie van beschermd wonen ook een verdere toename van vragen in de wijk geeft. Ook zien we een stijging van de extra maatwerktrajecten, wat een toename van kosten met zich meebrengt. We verwachten dat dit tekort structureel is. Vanaf 2024 ontvangen we gelden voor de doordecentralisatie vanuit de centrumregeling WMO/Beschermd wonen. In dat kader bouwen we de komende jaren aan passende steunstructuren in de wijk en randvoorwaarden zodat inwoners met een psychische kwetsbaarheid zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen met ondersteuning dichtbij en gebruik van het specialistische vangnet in de regio voorkomen kan worden. Hiervoor ontwikkelen we nog enkele nieuwe producten. Met de middelen die we in het kader van de doordecentralisatie krijgen ontstaat financiële ruimte om tekorten op begeleiding op te vangen in samenhang met nieuw te ontwikkelen producten. We kunnen niet met zekerheid zeggen of de extra financiële middelen voldoende zijn om het volledige tekort op begeleiding op te vangen. Dat zal onder andere afhangen van het aantal aanvragen.
Opvang Vluchtelingen 2024
0
0
0
0
0
Opvang Vluchtelingen 2024
We stellen de begroting voor het opvangen van de ontheemden uit Oekraïne en die van het COA bij. We begroten de opbrengsten op basis van de bekostigingssystematiek van het rijk en afspraken met het COA. We verwachten € 5,7 miljoen aan kosten en € 14 miljoen aan inkomsten. Het verschil van € 8,3 miljoen storten we in de reserve Opvang vluchtelingen. Van het Rijk (en COA) ontvangen we een vergoeding per gerealiseerde opvangplek. We verwachten dat deze vergoeding met ingang van 2024 verlaagd wordt. De precieze daling is nog onbekend. Als uitgangspunt nemen we een 10% daling op tot een bedrag van € 75 (in plaats van € 83). De kosten komen grotendeels voort uit de huisvesting. We hebben de verwachte kosten gebaseerd op de kosten van 2023 en de contracten die we hebben. Zowel de kosten als de opbrengsten zijn lastig in te schatten. In de eerste financiële tussenrapportage van 2024 stellen we de begroting indien nodig bij.
Totaal 3O-ontwikkelingen
380
21
21
21
21
Nieuw beleid
0
0
0
0
0
Centrumregeling Wmo 2024/Beschermd wonen: middelen voor basis op orde en investeringsfonds
0
0
0
0
0
Centrumregeling Wmo 2024/Beschermd wonen: middelen voor basis op orde en investeringsfonds
We hebben het bestedingsplan voor de reserve beschermd wonen geactualiseerd. We verwachten dit jaar, naast de eerder afgesproken terugbetaling van € 2,8 miljoen uit de reserve aan de regio (inclusief ons aandeel) in totaal afgerond € 30.000 aan uitgaven te doen die we uit de reserve betalen. Deze kosten maken we voor de implementatie van de time-outvoorziening (inrichting 4 plekken). We verwachten in 2023 € 7,5 miljoen in de reserve te storten. Dit is het verwachte overschot van het budget beschermd wonen in 2023. Dit overschot wordt vooral veroorzaakt doordat we minder kosten voor zorg in natura (ZIN) verwachten, we minder maatwerktrajecten inzetten, doordat de nieuwe opvangvoorziening voor verslaafden in herstel nog niet gerealiseerd is en doordat we nog geen uitgaven verwachten voor het realiseren van woonvoorzieningen voor specifieke doelgroepen. Op basis van de laatste versie van de meerjarenbegroting beschermd wonen, de verwachte stand van de reserve per 1 januari 2024, de afspraken over het plafond van de reserve en de nieuwe Centrumregeling Wmo 2024 verwachten we in de periode 2024-2028 in totaal € 25 miljoen uit de reserve te gaan terugbetalen aan lokale gemeenten. Dit bedrag is als volgt opgebouwd. Als eerste is € 20 miljoen bedoeld om de lokale basis verder op orde te brengen (€ 4 miljoen per jaar). Daarnaast is € 5 miljoen bedoeld voor het investeringsfonds (€ 1 miljoen per jaar). Deze bedragen zijn gebaseerd op de huidige begroting en worden jaarlijks geactualiseerd. Ze zijn dus indicatief. De indicatieve aandelen van Oss hierin zijn als volgt: afgerond € 1,3 miljoen per jaar om de lokale basis verder op orde te brengen en maximaal € 200.000 per jaar voor het investeringsfonds.
Financiële afspraken Centrumregeling Wmo 2024: middelen voor stijgende Wmo kosten
0
0
0
0
0
Financiële afspraken Centrumregeling Wmo 2024: middelen voor stijgende Wmo kosten
Op basis van de laatste versie van de meerjarenbegroting beschermd wonen en de nieuwe Centrumregeling Wmo 2024 verwachten we in de periode 2024-2028 jaarlijks € 3.000.000 uit de regionale middelen aan lokale gemeenten over te maken om lokaal stijgende Wmo-kosten op te vangen. De doelgroep psychisch kwetsbare inwoners gaat namelijk een steeds groter beroep doen op lokale Wmo-voorzieningen door de ontwikkeling van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis. Het bedrag dat lokale gemeenten krijgen is gebaseerd op de huidige regionale begroting Beschermd wonen en wordt jaarlijks geactualiseerd. Het bedrag is dus indicatief. Het indicatieve aandeel van Oss hierin is € 983.000.
Totaal Nieuw beleid
0
0
0
0
0
Septembercirculaire
155
65
115
-381
-14
Jeugdzorg
0
0
0
-496
-109
Jeugdzorg
We verwerken de septembercirculaire 2023 voor jeugdzorg. In juni 2023 is een kader vanuit de provincie gekomen als toezichthouder. Dit kader is gemeenten mogen de jaren 2026 en 2027 volledig en structureel ramen op basis van afspraken uit de hervormingsagenda. Tot nu toe raamden we vanaf 2027 75% van de extra inkomsten. Dit betekent een voordeel van € 388.000 vanaf 2027. Daarnaast wordt het budget landelijk verminderd voor uitvoeringskosten en voor centrale rijksinvesteringen die gedaan moeten worden vanuit de commissie van wijzen. De provincie geeft aan dat deze korting op de uitvoeringskosten structureel is. Dit hebben we niet op deze manier via de meicirculaire 2023 verwerkt. Dit betekent een aanvullende besparing op jeugdzorg van € 496.000.
Maatschappelijke opvang en OGGz
95
95
95
95
95
Maatschappelijke opvang en OGGz
We ontvangen extra gelden van structureel € 95.000 voor maatschappelijke opvang vanaf 2023. Dit betreft een autonome aanpassing van het budget.
Beschermd Wonen
40
-50
0
0
0
Beschermd Wonen
We ontvangen voor Beschermd wonen in 2023 € 40.000 extra en in 2024 € 50.0000 minder door een bijstelling in het budget.
LHBTI beleid Regenboogsteden
20
20
20
20
0
LHBTI beleid Regenboogsteden
We ontvangen tot en met het jaar 2026 jaarlijks € 20.000 voor veiligheid in wijken voor LHBTI personen.
Totaal Septembercirculaire
155
65
115
-381
-14
Totaal programma
97.968
98.840
95.771
92.525
91.907
Deze pagina is gebouwd op 10/12/2023 11:31:30 met de export van 10/12/2023 11:19:48