Risico De parkeeropbrengsten staan onder druk. Vanaf 2024 voorziet het beheerplan een tekort van € 345.000 (exclusief inflatie). Dit heeft te maken met een laag betalingsbereid in Oss (circa 50%) en lagere opbrengsten uit naheffingen. Dit wordt onder andere veroorzaakt door een veranderd winkelgedrag. De laatste jaren is een verschuiving zichtbaar naar online shoppen, die ten koste gaat van het fysiek winkelbezoek. Met name de middelgrote steden, waartoe Oss behoort, is getroffen door deze ontwikkeling, die zich heeft vertaald in jaarlijks afnemende parkeeropbrengsten. Beheersmaatregel Het beheerplan voorziet een aantal maatregelen om het structurele tekort op te heffen. We gaan dit tekort fors terug dringen door de inzet van een scanauto. Door deze inzet wordt op efficiënte wijze de betalingsbereidheid verhoogd. Bijkomend effect is dat de inkomsten uit naheffingen ook toenemen. Ook vindt er een bestuurlijk discussie plaats over de betaaltijden (invoering betaald parkeren in de avonduren en op zondagen) en de hoogte van de parkeertarieven. Als deze worden ingevoerd is de verwachting dat het tekort in zijn geheel wordt terug gedrongen. De uitkomsten van deze discussie kunnen dus een sterk sturend effect hebben op de resultaten van het parkeerbedrijf. We monitoren de effecten van de bestuurlijke besluitvorming op de inkomsten en alsmede de effecten van de scanauto op de betalingsbereidheid. Ten aanzien van de het fysieke winkelbezoek monitoren we periodiek de inkomsten. Indien nodig stellen we bij het beleidsplan parkeren aanvullende maatregelen voor om de financiën structureel op orde te houden. In de zomer van 2023 starten we met een test van de scanauto. Na deze test kan de scanauto ingezet worden (laatste kwartaal 2023). Het parkeerbeleidsplan wordt in het derde kwartaal van 2024 voorgelegd. |